Auto en bijtelling: een update voor 2021

De fiscale regelgeving rond de auto van de zaak is er de afgelopen jaren niet eenvoudiger op geworden. Tarieven en voorwaarden wisselen voortdurend. PM-adviseur Martin Post zet op een rij hoe het plaatje er in 2021 - en daarna - uitziet.

Tarieven

Allereerst kijken we naar de tarieven voor 2021:
Het algemene tarief voor een auto van de zaak is vanaf 2017 gesteld op 22%. Valt jouw auto niet onder een van de uitzonderingen, dan blijft dit tarief voor de bijtelling van toepassing.
De belangrijkste uitzondering hierop is de elektrische auto. In 2020 gold voor deze auto nog een korting van 14% voor de eerste € 45.000. Daardoor kwam het bijtellingstarief op 8%. In 2021 wordt deze korting verlaagd naar 10%, met een verlaging van het maximum naar € 40.000. Tot dat bedrag zal de bijtelling voor elektrische auto's vanaf 2021 dus 12% zijn. Over het meerdere bedraagt de bijtelling 22%.
Deze verhoging van het tarief wordt de komende jaren doorgezet. Uiteindelijk zullen in 2026 alle elektrische voertuigen in de basis eenzelfde bijtellingstarief kennen.
Voor innovatieve auto's - zoals waterstofauto's - geldt een uitzondering op deze regels. Hiervoor geldt geen maximum ten aanzien van de bijtelling. De korting van 10% mag dus over de gehele cataloguswaarde worden toegepast.

Ander tarief na 5 jaar

Tot zover is alles nog eenvoudig. Maar het wordt al snel ingewikkelder. Na een periode van 60 maanden (5 jaar) kun je niet langer gebruikmaken van de toegekende korting. Vanaf dat moment wordt de bijtelling van jaar tot jaar opnieuw vastgesteld. Dat gebeurt conform de huidige kortingsregels, maar met toepassing van het algemene tarief uit het jaar van toelating. Om de complexiteit hiervan te laten zien, geef ik een voorbeeld:

Rekenvoorbeeld
• Stel, je hebt een Tesla met een cataloguswaarde van € 75.000 die in 2015 voor het eerst op naam is gesteld. De auto is volledig elektrisch aangedreven. Vanaf 2015 geldt dan een tarief van 25% met een korting van 21%. Het effectieve tarief is dan 4% voor een periode van 60 maanden.
• Vervolgens wordt het 2020. Dan is deze periode van zestig maanden afgelopen. Dan moet de bijtelling voor 2020 opnieuw worden vastgesteld. Je kijkt dan eerst naar het algemene tarief uit 2015: dat was 25%. Vervolgens kijk je naar de kortingsregels van 2020. De korting voor elektrische auto's bedraagt in 2020 14% over de eerste € 45.000. Voor 2020 geldt voor deze auto dus een tarief van 25% - 14% = 11% over de eerste € 45.000 en over het restant maar liefst 25%.
• En nu kijken we naar 2021. In 2021 daalt de korting van 14% naar 10%. De bijtelling voor deze auto stijgt hierdoor per 1 januari 2021 naar 15% over de eerste € 40.000 en vervolgens 25% over het restant.

Doolhof van bijtellingen

En het wordt nog een stapje ingewikkelder. Stel dat de 'datum eerste tenaamstelling' van deze Tesla niet in 2015 ligt, maar na 1 januari 2017. Voor de eerste 60 maanden geldt dan een bijtelling van 22% - 18% = 4%. Dat is nog eenvoudig. Maar als de kortingsregeling van 60 maanden eindigt, geldt als basistarief 22% min het kortingspercentage dat geldt in het jaar waarin de periode van 60 maanden afloopt.
Het gevolg: in de komende jaren zullen we steeds meer bijtellingspercentages krijgen. Het doolhof van de bijtelling wordt steeds complexer. Daarbij ontstaat er een ongelijkheid tussen auto's met een eerste tenaamstelling vóór 1 januari 2017 en auto's van ná die datum. De eerste categorie houdt altijd het basistarief van 25%, terwijl de tweede categorie altijd onder het tarief van 22% blijft vallen.

Zie je door de bomen het bos niet meer? We helpen je graag verder met je vragen over de bijtelling.

< terug naar overzicht