Belasting betaald met verkeerd kenmerk: wat nu?

Bij het betalen van je loonheffing of omzetbelasting moet je altijd een betalingskenmerk invoeren. Natuurlijk kan het weleens misgaan met het intikken van die 16 cijfers. Wat dan? 

Stel: je betaalt je belasting keurig op tijd, maar je hebt een verkeerd cijfer ingetypt. Het gevolg is dan dat de Belastingdienst de betaling niet kan matchen met de aangifte. Daarom is het slim om meteen even contact op te nemen met de Belastingtelefoon via 0800-0543 als je weet dat je een foutje hebt gemaakt. 

Boete

Maar vaak heb je niet door dat je het kenmerk niet goed hebt ingevoerd. Je ontdekt het pas als je een naheffingsaanslag in de bus vindt. Bij die naheffing krijg je regelmatig ook een betaalverzuimboete. Die is 3% van het ‘te laat’ betaalde bedrag, met een minimum van € 50 en een maximum van € 5.514.

Die boete is in dit geval natuurlijk onlogisch: je hebt immers wel op tijd betaald, maar alleen onder een verkeerd kenmerk. Toch laat de Belastingdienst de boete vaak staan. Dat komt omdat ze de ‘interne verrekendatum’ als datum van betaling hanteren: de datum waarop ze jouw foutief gestorte bedrag intern verrekenen.

Bezwaar maken

Inmiddels heeft het Gerechtshof bepaald dat dit niet in orde is. Als de Belastingdienst uit zijn eigen systemen kan afleiden dat jij op tijd betaald hebt, moet men de boete achterwege laten. Krijg je toch een boete opgelegd? Dan is het sterk aan te raden om bezwaar te maken.

Hulp nodig bij je bezwaarschrift? Neem even contact op.

< terug naar overzicht