Wat zijn de fiscale plannen van het nieuwe kabinet?
Het duurde maar liefst 299 dagen, maar nu is er dan eindelijk een nieuw kabinet. Vóór de start van de formatie had de Tweede Kamer als duidelijk doel gesteld: geen dichtgetimmerd regeerakkoord. Dat is deels gelukt. Op een aantal punten is de fiscale ambitie van het kabinet al helder. PM-adviseur Martin Post zet de hoofdpunten op een rij.
1. Hervorming van box 3
Het meest radicale plan is de hervorming van box 3. Het maatschappelijk draagvlak voor de huidige regeling ontbreekt al langer. Het kabinet is van plan om in 2025 een nieuw stelsel te introduceren. Inmiddels heeft de Hoge Raad – ons hoogste rechtsorgaan – zich ook negatief uitgesproken over de systematiek die nu wordt gebruikt. In dit artikel van collega Peter Bregman lees je meer over de uitspraak van de Hoge Raad.
2. Afschaffing van de middelingsregeling
Veel ondernemers hebben te maken met een wisselend inkomen. Stel: jouw winst is in jaar één € 25.000, in jaar twee € 125.000 en in jaar drie € 50.000. Over een inkomen tot € 69.399 betaal je 37,07% inkomstenbelasting, over het meerdere betaal je 49,50%. In dit voorbeeld betaal je over jaar twee dan deels 49,50% inkomstenbelasting. De totale belastingdruk voor de drie jaren komt dan neer op € 81.050 (waarbij we geen rekening houden met de heffingskortingen).
Op dit moment hebben we de middelingsregeling om zulke inkomensschommelingen op te vangen. Door deze regeling kun je het inkomen van drie jaren middelen. In dit voorbeeld is het gemiddelde inkomen dan € 66.667. Dat is onder de grens van de eerste schijf van € 69.399. Dit zorgt ervoor dat je over geen van deze drie jaren het toptarief van 49,50% betaalt. De totale belastingdruk is dan € 74.140: een besparing van maar liefst € 6.910. Er geldt wel een drempel van € 545 waardoor de uiteindelijke besparing € 6.365 is.
Dit gaat binnenkort veranderen. Het kabinet is van plan om deze regeling per 2023 af te schaffen. Een van de argumenten: jaarlijks maken maar 50.000 belastingplichtigen gebruik van deze regeling en meestal is de teruggave lager dan € 1.000.
Je kunt vraagtekens zetten bij die redenering. Het zou goed kunnen dat het beperkte gebruik vooral veroorzaakt wordt doordat de regeling onbekend is. Naar mijn mening sluit deze regeling goed aan bij de ‘totale winst’-gedachte. In die denklijn is de vaststelling van de jaarwinst alleen maar een middel om een moment van heffing te hebben. Het voorgaande rekenvoorbeeld laat zien dat het in sommige gevallen erg nadelig kan zijn om met die jaarwinst te rekenen. Juist voor deze gevallen lijkt het me gerechtvaardigd om de regeling te laten bestaan.
3. Afbouw van de zelfstandigenaftrek
Het vorige kabinet had al besloten om de zelfstandigenaftrek (oorspronkelijk € 7.280) in kleine stapjes af te bouwen tot € 3.630 in 2032. De nieuwe regering wil dit nog sneller doen én afbouwen tot een lager bedrag: € 1.200 in 2030. Voor zelfstandigen heeft dat een behoorlijke impact: voor hen was dit een van de belangrijkste aftrekposten, naast de MKB-winstvrijstelling.
4. Afschaffing bpm-vrijstelling op bestelauto’s van ondernemers
Als je in Nederland een auto koopt, krijg je meestal te maken met de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (bpm). Die brengt de dealer bij jou in rekening als je een nieuwe auto koopt – en hij draagt deze af aan de Belastingdienst.
Ook bij de koop van bestelauto’s moet je bpm betalen. Die bedraagt ca. 37% van de netto cataloguswaarde van de bestelauto (zonder eventuele toeslagen). Maar meestal is er sprake van een bpm-vrijstelling als je deze bestelauto voor minstens 10% gebruikt voor btw-belaste activiteiten. Die vrijstelling kan fors oplopen. Neem bijvoorbeeld de aanschaf van een Volkswagen Transporter. Deze bus kost (afhankelijk van het type) exclusief btw en bpm ca. € 32.000. De bpm die hierover vrijgesteld is, bedraagt maar liefst € 12.000.
Het kabinet gaat deze vrijstelling afschaffen. Vanaf 2024 wordt de vrijstelling afgebouwd in drie jaarlijkse stappen. Per 2026 verdwijnt de vrijstelling helemaal. Het kan dus interessant zijn om in 2023 nog een nieuwe bestelauto te kopen voor je zaak. Goed om te weten: de vrijstelling voor emissievrije bestelauto’s blijft in principe wel bestaan.
Vragen over de effecten van deze kabinetsplannen op jouw onderneming? Neem dan even contact op.