De ondernemer: Bert Rozendal

‘Je moet toegevoegde waarde hebben’

Terwijl grote elektronicaketens het hoofd soms amper boven water houden, heeft Rozendal HomeElectro in Heerde het topdruk. “Zonder meerwaarde red je het niet in deze sector. Ik denk dat wij opvallen door onze persoonlijke aanpak”, zegt Bert Rozendal (53). Diezelfde benadering herkent hij bij PM.

Geen webshop, zelfs geen website: je zou denken dat Rozendal HomeElectro de online revolutie gemist heeft. Kopen doe je hier nog ‘ouderwets’ in de winkel. Kansloos? Nee, verre van dat: de televisies en magnetrons gaan grif over de toonbank. “Natuurlijk hebben wij ook last gehad van de crisis”, haast Bert zich te zeggen. “Maar de laatste jaren zit de groei er weer in. Mensen komen zelfs vanuit Zwolle en Apeldoorn om hier hun apparatuur te kopen.”

Menselijke maat

Het concept van Bert en zijn collega’s is eigenlijk heel simpel: doe zoals je bent. Voor Bert is dat: gemoedelijk, persoonlijk, betrokken. De winkel ademt de sfeer van het dorp. Kopje koffie? Ga gerust zitten. Even rondsnuffelen en knopjes uitproberen? Prima, het is hier niet ‘kopen-kopen’. Bert: “Of iemand nu duizenden euro’s aan keukenapparatuur komt uitgeven of op zoek is naar een schroefje voor een apparaat, we nemen voor iedereen tijd. We willen mensen écht zien en helpen. ‘Ontzorgen’, zo zeggen ze dat toch zo mooi? Blijkbaar zijn veel mensen op zoek naar die warme aanpak.”

Dichterbij

En laten we eerlijk zijn: Bert zoekt dat zélf ook. Daarom stapte hij vorig jaar over naar PM. Adviseur Martin Post van PM kende hij al van de ondernemersvereniging. En voor een ‘live’ advies hoeft hij nu alleen maar even ‘het dorp over’ te fietsen. “Tot 2018 werkte ik met een boekhouder en daarnaast nog een fiscalist, maar die stonden me te veel op afstand. Ik wilde het dichterbij, letterlijk en figuurlijk. De overstap naar PM was een goede zet. De lijntjes zijn veel korter, ik kan zo even binnenlopen én ze zitten er veel meer bovenop.”

Eenvoud en inzicht

Bert greep de overstap aan om de administratie van zijn bedrijf meteen grondig onder handen te nemen. Want in de loop van de jaren waren zaken complexer geworden dan eigenlijk nodig was. Zo is de administratie overgezet naar het online boekhoudprogramma Exact. “We werkten al wel digitaal, maar Exact is eenvoudiger en geeft meer inzicht in onze resultaten. Bovendien sluit het beter aan op ons kasprogramma.”

Van drie naar twee bv’s

Martin Post (PM) bekeek met Bert ook of de structuur van de onderneming eenvoudiger kon. Rozendal bestond uit drie bv’s. “Dat betekent meer complexiteit, bijvoorbeeld drie jaarrekeningen”, vertelt Martin. “We waren er al snel uit dat dit geen voordeel opleverde. Daarom zetten we de drie bv’s nu om naar twee. Daarnaast hebben we de financiering van het vastgoed vereenvoudigd.” Het zijn zaken die het werk niet alleen simpeler maken, maar zich ook in euro’s uitbetalen, ziet Bert: “Ik ben substantieel minder kwijt aan onkosten voor de administratie.”

Nieuwe look

Nu de zaak ‘opgeschoond’ is, hebben Bert Rozendal en zijn medewerkers de handen vrij om te bouwen aan de toekomst. En gebouwd wordt er, want de winkel krijgt een compleet nieuwe look. “We gaan bijvoorbeeld een lange presentatiewand maken met inbouwapparatuur voor keukens. Dat is een van de segmenten waar we heel hard in groeien, naast de televisies.” Het zal niet van de ene op de andere dag klaar zijn, zegt Bert, want hij wil alle aandacht houden voor de klant. “Trouwens, heb je nog zin in een bakje koffie …?”

Heb je een vraag, wil je advies, of gewoon eens kennismaken? Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak.