Stabiel bedrijf: Roel en Ria Herfkens, Slijterij Herfkens
‘Soms draai je te veel op routine’
Slijterij Herfkens is een bekende naam in Heerde en omgeving. Roel en Ria Herfkens helpen particulieren en horeca aan passende wijnen en gedistilleerd. Maar de afgelopen jaren staken ze samen met PM ook veel tijd in het verbeteren van hun bedrijfsvoering. ‘Soms is het nodig dat iemand zegt: het kan ook ánders.’
Het avontuur van Roel en Ria begint in 1992, met de start van een kleine slijterij in Wapenveld. Een succes, want in 1998 openen ze een tweede, veel grotere zaak in Heerde. Tot 2010 zijn ze actief op beide locaties, maar uiteindelijk blijkt het rendabeler om alleen de zaak in Heerde aan te houden: ‘In de slijtersbranche is steeds meer vraag naar speciale producten. In Wapenveld hadden we daar geen ruimte voor, in Heerde wel. Nu hebben we niet alleen een groot assortiment wijnen, maar ook veel én bijzonder gedistilleerd, zoals de Van Wees-likeuren.’
Verkoop van een pand
In dat cruciale jaar 2010 nemen ze contact op met PM, want op dat moment speelt er van alles achter de schermen. Er moet een huurcontract worden opgezegd en hun woon-werkpand in Wapenveld moet worden verkocht. ‘Zelf hadden we de expertise niet in huis om dat op een goede manier te doen.’
Daarom schuift PM-adviseur Martin Post bij hen aan tafel. Hij brengt in kaart wat er moet gebeuren. ‘We hebben voor Roel en Ria de onderhandelingen gevoerd over het huurcontract’, vertelt Martin. ‘En daarnaast hebben we gekeken naar de verkoop van hun woon-winkelpand. Dat pand was bij de aankoop destijds helemaal zakelijk aangemerkt, maar bij een verkoop zou dit heel ongunstig uitvallen. We hebben dat fiscaal zo voordelig mogelijk geregeld.’
Slimme stappen
Tijdens de adviesgesprekken met Martin – en ook met fiscaal adviseur Peter Bregman – komt al snel naar boven dat er slimmere keuzes gemaakt kunnen worden in de bedrijfsvoering. Roel en Ria: ‘Soms draai je te veel op routine. Dan is het nodig dat iemand zegt: het kan ook anders. We hebben samen gekeken naar zaken zoals de inkoop, de marge, het personeel en de administratie.’
Ze ontdekken bijvoorbeeld dat de inkoop van producten gunstiger kan en dat ze met een kleinere voorraad toe kunnen. ‘Dat leverde allebei voordeel op’, zegt Martin. ‘Daarnaast hebben we de administratie geautomatiseerd met Exact Online. Roel en Ria zijn daar nu veel minder tijd aan kwijt en tegelijk hebben ze juist beter zicht op hun geldstromen en resultaten. Ik merk dat ze veel bewuster ondernemen en grip op de zaak hebben.’
In de familie
Nu de onderneming op orde is, hebben de twee slijters de ruimte om vooruit te kijken. Ze willen over niet al te lange tijd met pensioen gaan. ‘Gelukkig wil onze jongste zoon, Stefan, het bedrijf overnemen. Hij studeert al voor zijn Slijtersvakdiploma, bezoekt proeverijen en werkt regelmatig in de zaak.’
Ook over dat proces denkt PM mee. Martin: ‘Als je een bedrijf op een verstandige manier wil overdragen, moet je nu al keuzes maken. We bespreken met Roel en Ria hoe ze dit proces op een fiscaalvriendelijke manier kunnen inrichten. We kijken ook hoe ze het bedrijf financieel gezond kunt overdragen: belangrijk, want de opvolger is hun zoon. En we hebben het samen over hun pensioen, dat uit de zaak moet komen.’
Confronterend
Zo heeft het echtpaar in de loop van een aantal jaar veel zaken op een rijtje gezet. Een zinvol proces, maar best confronterend: ‘Martin is heel open en eerlijk en heeft veel mensenkennis. Daardoor kan hij door bepaalde dingen heen prikken. Soms is dat best heftig, maar we hebben daar enorm veel aan gehad. Je kunt als ondernemer blind zijn voor je eigen tekorten. We hebben ons erg gesteund gevoeld. Dit heeft ons gebracht waar we nu staan. We kunnen ons helemaal richten op de winkel en op onze toekomst.’
Heb je een vraag, wil je advies, of gewoon eens kennismaken? Neem contact op voor een vrijblijvende afspraak.